Porady

Alitalia informuje o anulacjach biletów zakupionych podczas ostatniego błędu

Alitalia
Tomek
Autor: Tomek

Niestety wygląda na to, że linie Alitalia nie udźwignęły wyzwania jakim był ostatni błąd cenowy. Informujecie mnie, jak i można przeczytać na FT, że kolejne osoby otrzymują anulacje biletów. Co dalej? 

Alitalia przedstawiła na jednym z forum włoskich takie wyjaśnienie całej sytuacji:

„Upon request of Aviazione Civile, Alitalia has officially explained what happened over the past weekend. Due to an IT problem, on some third-party websites (not Alitalia’s), some tickets in business class for the Florence to Dusseldorf route have been sold as a complex itinerary that included unlikely stopovers. Such websites allowed to buy tickets on Alitalia and partners’ flights, between Florence and Dusseldorf, by adding stopovers all over the world, at a price that was indeed very low for such a complex itinerary. Such error has been labelled as an „error fare” on many aviation websites that reported about the „supposed offer”. The fact that such websites called this an error fare and warned customers of possible cancellations shows without shadow of a doubt that people who bought these tickets were completely aware of this being Alitalia’s error and not a genuine offer. Alitalia has officially decided to „honor” the tickets between Florence and Dusseldorf that include only a stopover in Rome, but to cancel any other ticket that has been issued exploiting such evident mistake. Tickets will be refundable” 

Linie Alitalia zmieniają trasę wszystkich rezerwacji na Florencja – Rzym – Dusseldorf, usuwając jednocześnie cały ich środek. Można na taką zmianę się nie zgodzić i otrzymamy zwrot pieniędzy. 

Skąd się wziął ten błąd? 

Wszystkie kombinacje tras były liczone jako podróż właśnie na trasie Florencja – Rzym – Dusseldorf (Fare 1). Pozostałe segmenty lotu nie były brane pod uwagę przy kalkulacji taryfy. Dochodziły jedynie podatki lokalne z miejsc do których lecieliśmy – w tym przypadku np. był to podatek BP z Korei, oraz opłata paliwowa YQ linii Korean Air. 

Jak widzicie Alitalia trochę rozmija się z prawdą w tym oświadczeniu, ponieważ błąd był widoczny nie tylko na OTA, ale również na ITA. A co za tym idzie wyniknął z błędnie wprowadzonej taryfy do systemu. Chcą w ten sposób uciec od odpowiedzialności, obciążając pośrednika. 

Linie Alitalia nigdy nie słynęły z dobrej obsługi klienta, czasami zdarzało się im uznać jakiś błąd np. do Tokio z Europy za 273 PLN w dwie strony kilka lat temu. Jednak w przypadku tego błędu, skala strat poniesionych przez linię lotniczą, której kondycja finansowa i tak jest zła, była za duża.

Czy należy się odszkodowanie zgodnie zgodnie z Rozporządzeniem NR 261/2004 w przypadku zmiany lub anulacji rezerwacji tuż przed lotem?

Nie. Ponieważ to nie sama operacja lotnicza została anulowana, lecz bilet. W takim przypadku nie ma możliwości ubiegania się o odszkodowanie. 

Jak otrzymać zwrot pieniędzy?

Jeśli otrzymacie email od Alitalii o zmianie rezerwacji, lub zauważycie, że Wasza rezerwacja została zmieniona wówczas należy napisać do pośrednia u którego zakupiliście bilet prośbę o anulowanie biletu i zwrócenie pieniędzy. Jeśli powstanie różnica w kwocie jaką zapłaciliście a tym co zostanie Wam zwrócone związana z kursem walut, wówczas należy napisać reklamację do banku z prośbą o wyrównanie poniesionych strat z tytułu zwrotu pieniędzy przez sprzedawcę. 

A co jeśli pośrednik odmówi? 

Teoretycznie nie ma takiej możliwości. Jeśli jednak by się tak stało, a płaciliście za bilety kartami kredytowymi wówczas należy zrobić chargeback. Będzie potrzeba wówczas kopii rezerwacji biletu jaki zakupiliście – a więc wystarczy mail jaki przyszedł od pośrednia. 

Podsumowanie

Publikacja na blogu tego typu błędów działa zawsze w dwie strony. Z jednej strony rozpowszechniam błąd cenowy przez co skala rezerwacji rośnie i zakłada się, że w takich sytuacjach możliwość anulacji też. Jednak z drugiej strony znam sporo błędów o których wiedziało kilka osób i zakończyło się to dokładnie tak samo – czyli anulacjami. Nie ma reguły. 

W całej tej historii najśmieszniejsze jest to, że jeden z czytelników przysłał dziś email w którym pochwalił się zdjęciami z szybkiego RTW jakie udało mu się kupić właśnie z tym błędem. Jestem ciekaw, ilu takich szczęśliwców było. 


Jeśli podoba Ci się ten post, dołącz do pozostałych czytelników, którzy zarejestrowali się, aby otrzymywać  informację o kolejnych wpisach  za pośrednictwem  poczty email  (tylko 1 email dziennie!)

Dodaj komentarz

2 komentarzy do "Alitalia informuje o anulacjach biletów zakupionych podczas ostatniego błędu"

Powiadom o
avatar
Lukasz
Gość

No to u mnie jest teraz cos takiego
Zamiast Florencja – Paryz – Johanesburg Alitalia jest Florencja – Rzym – Dusseldorf wszystkie loty 16.09 zostawili 2 biznesem
Zostawili powrotny z Johanesburga – Abu Dhabi – Dusseldorf Etihadem w biznesie na takiej trasie jak bookowalem. Czy jak sobie dolece w 1 strone do RPA to bede mogl wrocic ETIHADEM ?

Marcin
Gość

Na stronie Alitalii też mi zmienili wylot z Florencji do Dusseldorfu z przesiadką w Rzymie. Żadnego info. Nawet najmniejszego.

wpDiscuz
Inline

<script type=”text/javascript” src=”//s3.amazonaws.com/downloads.mailchimp.com/js/signup-forms/popup/embed.js” data-dojo-config=”usePlainJson: true, isDebug: false”></script><script type=”text/javascript”>require([„mojo/signup-forms/Loader”], function(L) { L.start({„baseUrl”:”mc.us13.list-manage.com”,”uuid”:”72418bc662cf0e2893bc9df13″,”lid”:”13c29cb5e3″}) })</script>