Porady Programy Lojalnościowe

Który program lojalnościowy powinienem wybrać ? Podstawowe informacje.

Tomek
Autor: Tomek

Często który program lojalnościowy powinniście wybrać. Postanowiłem przygotować dla Was, krótkie zestawienie programów milowych w poszczególnych Sojuszach lotniczych. 

Mile lotnicze – Podstawy” – polecam przeczytać ten wpis zwłaszcza osobom, które zaczynają przygodę z programami milowymi. 

Na początku powiem o podstawach. Mamy 3 sojusze lotnicze

  • Star Alliance
  • SkyTeam
  • Oneworld

Każdy sojusz lotniczy zrzesza linie lotnicze, które posiadają swoje programy milowe. Możemy zbierać mile do dowolnego programu za lot wykonywany liniami w ramach 1 sojuszu lotniczego. Czyli np. za lot liniami Swiss możemy zbierać mile w programie Miles & More jak również w programie Miles & Smiles ( Turkish Airlines ). 

Optymalnie powinniśmy wybrać sobie po 1 programie w każdym z sojuszów lotniczych do których będziemy zbierać mile. Jednak może się to okazać zadaniem niewykonalnym. Podam przykład Star Alliance – w tym sojuszu mamy program Miles & More do którego możemy zbierać mile przy pomocy kart kredytowych mBanku czy Dinersa. Jednak jeśli chodzi o naliczanie mil za loty, zwłaszcza w niższych klasach wygląda to bardzo słabo np. za lot liniami SAS w klasie O otrzymamy zaledwie 25% mil do M&M a do programu Miles and Bonus linii Aegean 100% mil. Jeśli latamy w klasach wyższych tutaj mamy prościej – wówczas wskazujemy Miles and More i tam zbieramy nasze mile. 

W przypadku, gdy podróżujemy głównie turystycznie – to przede wszystkim liczy się dla nas cena samego lotu, rzadko kiedy patrzymy na to jakim sojuszem lotniczym będzie lecieć. I to zdecydowanie nie służy zbieraniu mil – ponieważ w takim przypadku będziemy skakać po sojuszach lotniczych i programach milowych. Nie ma co się oszukiwać, że jak nie będziemy latać dużo to będziemy mieć dużo mil. To tak nie działa. Jednak przy odpowiednim podejściu i optymalizacji jeśli chodzi o wybór sojuszu czy też linii którymi będziemy podróżować możemy po 2 – 3 między kontynentalnych lotach uzbierać sobie mile na darmowy lot.  

Wybór programu. 

Poniżej przedstawię moje subiektywne zestawienie programów – nie dla każdego będzie ono może optymalnym, jednak gdy mnie zapytacie jaki program ja bym wybrał to odpowiedź pokrywała by się z tym zestawieniem poniżej. Jedno zastrzeżenie – to jest wybór programu pod względem efektywnego naliczania i wydawania mil, a nie pod względem łatwości otrzymania statusu. Ścieżki w tych dwóch przypadkach znacznie się rozchodzą z racji wymagań jakie musimy spełnić by otrzymać status w danym programie. Dodatkowo na początku pokazuję przykład trasy i ilość mil jaką za nią otrzymamy do poszczególnych programów – by zobrazować jak to wygląda w praktyce. 

One World: 

Przykład: Trasa Warszawa – Bangkok liniami Qatar w klasie rezerwacji O. Ponieważ mając już zakupiony lot w danej klasie możemy łatwo podglądnąć do jakiego z programów go kredytować przy pomocy narzędzia Wheretocredit.

program lojalnościowy

Jak widać w większości programów lotniczych za ten lot otrzymamy 25% mil. A więc w naszym przypadku dystans trasy to 11,471 mil x 25% = 2868 mil. Jak widzicie ilość mil za ten lot jest niewielka. Jednak stajemy przed nie lada wyzwaniem który z programów wybrać.

Biorąc wiele czynników pod uwagę wybrałbym program lojalnościowy British Airways Avios – głównie ze względy na możliwość utworzenia konta rodzinnego. Zakładając, że latam głównie z żoną i dzieckiem wówczas np. za powyższy lot WAW – BKK otrzymałbym 2868 mil x 3 = 8604 mil – za które już mogę kupić dłuższy lot po Europie w jedną stronę. Program BA jest dobry zwłaszcza na krótkich trasach w klasie ekonomicznej – loty w 1 stronę zaczynają się od 4500 mil. 

Drugim programem, który brałbym pod uwagę byłby program AAdvantage ( American Airlines ). Mają bardzo ciekawe opcje wykorzystania mil zwłaszcza w klasach premium. Porównując z programem BA mamy korzystniejsze stawki, zwłaszcza w przypadku dłuższych lotów międzykontynentalnych. Dodatkowym atutem jest fakt, iż partnerem tego programu jest linia Etihad – a więc możemy gromadzić jak i wydawać mile na loty tymi liniami. Bardzo dobrą rzeczą w programie AA jest możliwość dokupienia mil, zwłaszcza w ofercie promocyjnej. Od 1 czerwca jest inna zasada naliczania mil w tym programie – ilość mil jest zależna od kwoty jaką wydaliśmy za bilet co w przypadku lotów w klasie ekonomicznej nie będzie dużą ilością. 

Star Alliance: 

Przykład trasy: Warszawa – Pekin liniami Lufthansa w klasie L. 

program lojalnościowy

Jak widać w przypadku lotów Lufthansą nie mamy dużego wyboru jeśli chodzi o wybór programu.  W przypadku Star Alliance wskazałbym 2 główne programy do których gromadziłbym mile: Miles and More oraz United. 

Miles and More jest dobrym program lojalnościowy zwłaszcza dla osób które posiadają dodatkowo karty kredytowe czy to w Mbanku czy w Diners Club – ze względu na możliwość zdobywania mil nie tylko za loty. Oferuje on sporo ciekawych opcji wykorzystania mil np. na loty liniami LOT w ofertach promocyjnych ( loty od 5000 mil w jedną stronę po Europie ). Zdecydowanym minusem tego programu są stawki za loty w klasie ekonomicznej. W przypadku wielu linii za loty nie dostaniem żadnych mil. 

Program w liniach United oferuje lepsze stawki milowe za loty w klasach ekonomicznych. Ma znacznie mniejsze dopłaty do mil w stosunku do programu Miles and More, oraz oferuje kilka bardzo interesujących opcji wykorzystania mil np. Tokio – Tahiti 12 500 mil + 20$. 

Dodałbym do tych 2 powyższych propozycji program lojalnościowy Life Miles – który opisałem szczegółowo we wcześniejszym wpisie. Ma on bardzo dobre stawki milowe w klasach premium oraz możliwość dokupienia mil w promocji. Godnym uwagi jest również program linii Aegean Miles + Bonus, głównie dla osób które chcą zdobyć dość szybko status Gold w Star Alliance. Jeśli zdobędziemy u nich złoty status wówczas mamy możliwość gromadzenia mil na koncie rodzinnym – co dla osób podróżujących ze znajomymi czy rodziną może być bardzo dobrym rozwiązaniem. 

Sky Team: 

Przykład: Warszawa – Bangkok liniami KLM w klasie V, R. 

program lojalnościowy

Jak widać, również bardzo mało mil wpada za loty liniami KLM. W przypadku sojuszu Sky Team jest w miarę prosto są 2 główne programy do których warto zbierać mile Flying Blue oraz Delta. 

Flying Blue jest wart uwagi, głównie z powodu ciekawych tras za mile. Np. Dar es Salaam – Paryż – Dubaj za 20 000 mil + 143 euro. Bardzo często FB organizuje promocje milowe, w których możemy kupić lot po Europie już od 6800 mil w jedną stronę. 

Delta jest ciekawym programem ponieważ posiada dość atrakcyjne stawki milowe np. w Am. Południowej. np. Sao Paulo – Ushuaia 12 500 mil + 23$. 

Inne: 

Są linie lotnicze które nie należą do powyższych sojuszy lotniczych a posiadają swoje programy milowe. Tutaj chciałbym wspomnieć o 2 takich przykładach: program Alaski oraz program Etihad. 

Alaska ma swój własny program lojalnościowy, w którym możemy gromadzić mile za loty takimi liniami jak np. Aeromexico, Air France, American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Delta Air Lines, Emirates, Fiji Airways, Hainan Airlines, Icelandair, KLM, Korean Air, LAN, Qantas. Jak widzicie dość interesujący zestaw partnerów. Jest to jeden z nielicznych programów w którym możemy gromadzić mile za loty liniami Emirates. Program mam również ciekawe opcje wykorzystania mil zwłaszcza w klasach premium. Oferuje on również możliwość dokupienia mil lotniczych w licznych promocjach. 

Linie Etihad również posiadają swój własny program lojalnościowy Etihad Guest – który opisałem szczegółowo we wcześniejszym wpisie. Ma on sporo partnerów ze wszystkich sojuszy lotniczych. Oferuje kilka ciekawych opcji wykorzystania mil jak np. Praga – Seul za 12 805 mil + 580 PLN w jedną stronę. 

Są zasadniczo 2 sytuacje w których możemy wybrać program lojalnościowy: 

  1. Mamy już kupiony lot linią X i szukamy programu który da nam najwięcej mil. 
  2. Nie mamy jeszcze kupionego lotu i mamy dowolność przy wyborze linii oraz sojusz lotniczego. 

W przypadku nr 1 jest to dość proste ponieważ, tak jak widzicie na powyższych przykładach – sprawdzamy ile mile za zakupiony bilet otrzymamy w poszczególnym programie milowym. Przypadek nr 2 jest bardziej złożony – ponieważ mamy masę możliwości związanych z wyborem programu. Jednak w obydwu przypadkach proponuje zrobić to samo: zastanowić się na jaką konkretną trasę zbieramy mile. Bez tego celu, gromadzenie mil trochę mija się z celem ponieważ na końcu wydacie mile w sposób z którego nie będziecie zadowoleni. Trzeba mieć cel  – wówczas łatwiej znaleźć drogę do niego. Ja zawsze powtarzam, że wydawanie mil na trasy typu Warszawa – Pekin w klasie ekonomicznej mija się z celem. Głównie dlatego, że bilet na tej trasie prędzej czy później kupimy za 1600 PLN w dwie strony bez żadnego problemu. Lepiej albo zbierać mile na nietypowe połączenia takie jak trasy przez Pacyfik w jedną stronę, czy dotarcie na jakąś wsypę np. Tahiti gdzie bilety standardowo kosztują sporo pieniędzy lub klasę Pierwszą bądź Biznes w dobrych liniach lotniczych typu Qatar czy Etihad. Tylko wtedy wydawanie mil ma sens i jest efektywne. 

Mam nadzieje, że w miarę wszystko jasno opisałem, jeśli nie – pytajcie w komentarzach lub mailowo. Wpis trochę długi, jednak doszedłem do wniosku, że taki podstawowy przegląd programów jest niektórym z Was niezbędny – ponieważ widzę przed jakimi dylematami nieraz stajecie. 



lot odwołany


Jeśli podoba Ci się ten post, dołącz do pozostałych czytelników, którzy zarejestrowali się, aby otrzymywać  informację o kolejnych wpisach  za pośrednictwem  poczty email  (tylko 1 email dziennie ! )

Dodaj komentarz

20 komentarzy do "Który program lojalnościowy powinienem wybrać ? Podstawowe informacje."

Powiadom o
avatar
Bartek
Gość

Cześć,

czy orientujesz się może, jak kształtują się opłaty dodatkowe w M&M w przypadku lotów nagród rozpoczynających się w KUL? Czy są dużo wyższe, niż w przypadku MNL?

Infolinia Lotu działa od 9.00, a potrzebowałbym informacji na ten temat szybciej 🙂

Mam obecnie zarezerwowany lot SQ w C na trasie MNL-SIN-MEL (dzięki temu dopłata to ok. 120 zl., zamiast ponad 600, gdyby lot zaczynał się w SIN), ale KUL wydaje się znacznie ciekawszym miastem niż Manila, więc chętnie bym zrobił podmianę na pierwszym odcinku, a rezerwacja wygasa dziś, no i muszę podjąć decyzję 🙂

Z góry dziękuję….

Bartek
Gość

Ok, rozumiem. Czyli rezerwacja musi pozostać bez zmian, albo ewentualnie mogę pogadać z infolinią, żeby zmienili mi na MNL-KUL-SIN-MEL, tak, by w KUL byl layover < 24 h.

Rafal
Gość

Witam😊
Nie wiem czy dobrze sie wstrzelilem w temat ale szukam informacji o kartach platniczych z programami lojalnosciowymi za pomoca ktorych mozna zbierac mile
Ktore najlepsze?😀👍
mBanku ?
A moze -American Express Premier Rewards Gold Card

Czy moge cos wiecej w tym temacie
Pozdrawiam 👍

Zdenek Smetana
Gość
Podczepię swój komentarz tutaj, bo chyba najlepiej pasuje: czy dobrze mi się wydaje, że Alaska MVP może być sensownym programem nawet dla kogoś, kto nie lata regularnie (czy wręcz wcale) tymi liniami? Jeśli dobrze widzę, to nie wymagają zrobienia żadnych segmentów AS-metal/codeshare, wystarczą loty liniami partnerskimi… W dodatku mają korzystne naliczanie mil wylatanych w BA:biz (niemal identyczne jak BAEC, z bonusami włącznie). Z tego co piszą Internety, to AS ma wciąż korzystne milowo i dostępnościowo opcje wypalenia mil na CX/EK/QF – duży plus w kontekście tego, że wydawanie Avios na long-haul niebyt się opłaca. Niedawno zainteresowałem się AS:MVP bo małżonkę… Czytaj więcej »
Dawid
Gość

Wydaje mi sie ze to dobry watek zeby zapytac. Kupilem bilety z error fare liniami Gulf Air IST-BAH-BKK-BAH-LHR. Zgaduje ze nigdy wiecej nimi nie polece wiec szukalem opcji gdzie zebrac mile za lot jesli nie w ich programie ale nigdzie nie moge znalezc klasy rezerwacji,jedynie – pricing details unavailable. Czy mozna to sprawdzic w jakis sposob?

Dorota
Gość

Jestem zupelnie nowa w temacie mili lojalnosciowych, wiec moze pytanie bedzie nieco naiwne. Jaki program/programy polecilbys na nastepujacej tracie:
Melbern Telaviv Cathay, dalej Telaviv Kopenhaga Aeroflot, Kopenhaga Gdanks Lufthansa, Gdansk Frankfurt Lufthansa, Frankfurt Melbern Cathay. To jest jedna podroz.

wpDiscuz
Inline

<script type=”text/javascript” src=”//s3.amazonaws.com/downloads.mailchimp.com/js/signup-forms/popup/embed.js” data-dojo-config=”usePlainJson: true, isDebug: false”></script><script type=”text/javascript”>require([„mojo/signup-forms/Loader”], function(L) { L.start({„baseUrl”:”mc.us13.list-manage.com”,”uuid”:”72418bc662cf0e2893bc9df13″,”lid”:”13c29cb5e3″}) })</script>