Porady

Strajk w liniach lotniczych nie zwalnia przewoźnika z wypłaty odszkodowania

Tomek Gunia

27 lipca pracownicy linii Air France rozpoczęli strajk, który potrwa do 2 sierpnia. Możemy spodziewać się wielu odwołanych czy opóźnionych lotów. Warto pamiętać o naszych prawach jakie nam przysługują w takiej sytuacji. Jak zapewne wiecie przewoźnik ma prawo odmówić wypłaty odszkodowania powołując się na tzw. siłę wyższą – jednak zgodnie z orzecznictwem sądów, strajk personelu pokładowego taką okolicznością nie jest.

Linie Air France spodziewają się, że zrealizują w tym czasie 92% lotów długodystansowych i 90 % krajowych. Jeżeli chodzi o loty średniego zasięgu, to odwołanych zostanie mniej niż 20 proc. rejsów. 

Jak informuje Mecenas Marcin Maciejewski, dyrektor zarządzający marki opoznionysamolot.pl – pasażerowie mogą w pierwszej kolejności żądać tzw. odszkodowania ryczałtowego za odwołany lub opóźniony lot. To możliwe dzięki unijnym przepisom. Stanowią one, że w sytuacji odwołania lub opóźnienia lotu o ponad 3 godziny z winy przewoźnika, pasażerowi przysługuje rekompensata finansowa sięgająca od 250 nawet do 600 Euro. Jej wysokość uzależniona jest od długości trasy. Warto pamiętać, że w takiej sytuacji mamy też prawo do opieki. Linie lotnicze muszą nam więc zapewnić odpowiednią liczbę posiłków i napojów podczas oczekiwania na zastępczy lot. Jeśli jednak jest on wyznaczony na kolejny dzień, poszkodowanym pasażerom przysługuje nocleg w hotelu, transport do i z lotniska oraz dwie darmowe rozmowy telefoniczne. Co ważne, alternatywny rejs musi się odbyć najwcześniej jak tylko to możliwe a przewoźnik powinien wziąć pod uwagę również konkurencję.

Rekompensata finansowa od linii lotniczych za anulowany lub opóźniony lot przysługuje pasażerowi nawet, jeśli przewoźnik udzielił mu opieki poprzez zagwarantowanie napojów, posiłków, transportu i noclegów. Z doświadczenia jednak wiemy, że linie lotnicze chcąc uniknąć zapłaty tzw. odszkodowania ryczałtowego, często tłumaczą się nadzwyczajnymi okolicznościami odwołania lotu. Warto jednak wiedzieć, że strajk taką okolicznością nie jest.

Tak jak w przypadku opóźnień naszego przewoźnika LOT, zwracam Wam uwagę na to, aby domagać się odszkodowania za odwołany / opóźniony lot. Są to pieniądze, które nam się po prostu należą.  Kwoty odszkodowań nie są małe – w wielu przypadkach przewyższają koszt samego biletu. 

Osobom, które nie mają czasu ani nerwów do walki z liniami czy ULC o odszkodowania mogę polecić firmę opoznionysamolot.pl – z którą nawiązałem współpracę. Zwłaszcza przy problematycznych sytuacjach jak strajki pomoc z ich strony może okazać się konieczna. 

Sytuacje w których przysługuje nam odszkodowanie: 

  • wylatujemy z dowolnego lotniska znajdującego się na terenie UE,
  • przylatujemy do UE samolotem przewoźnika z UE bądź z Islandii, Norwegii lub Szwajcarii.

W przypadku lotów czarterowych również przysługuje nam prawo do wypłaty odszkodowania (w ramach wycieczek zorganizowanych przez biuro podróży), odpowiedzialność ponosi przewoźnik (jeśli to on odwołał lub opóźnił lot). 

Wielkość odszkodowania: 

Wysokość wypłacanych rekompensat, przysługujących za odwołane lub opóźnione loty w zależności od odległości, jaką miały pokonać dane samoloty, określa Prawo Unii Europejskiej WE 261/2004.

Lot w obrębie UE:

  • 1 500 km lub mniej – 250 euro
  • ponad 1 500 km – 400 euro

Lot między lotniskiem w UE a lotniskiem poza UE:

  • 1 500 km lub mniej – 250 euro
  • 1 500 – 3 500 km – 400 euro
  • ponad 3 500 km – 600 euro

Przy określaniu odległości, podstawą jest ostatni cel lotu, do którego przybycie pasażera nastąpi po czasie planowego przylotu na skutek opóźnienia spowodowanego odmową przyjęcia na pokład lub odwołaniem lotu.

Możesz ubiegać się o odszkodowanie jeśli:

  • dotarłeś do portu docelowego minimum 3 godziny później, niż zagwarantował to przewoźnik;
  • Twój samolot został odwołany (do 14 dni przed wylotem);
  • odmówiono Ci wejścia na pokład (tzw. overbooking); lub
  • z winy przewoźnika nie zdążyłeś na przesiadkę i dotarłeś do portu docelowego minimum 3 godziny później, niż zagwarantował to przewoźnik.

Jak działa serwis opóźniony samolot ? 

Sposób działania serwisu opóźniony samolot jest bardzo prosty: 

Jeśli Wasz lot spełnia warunki w których możesz ubiegać się o odszkodowanie i posiadasz kartę pokładową ( może być w wersji elektronicznej ), wystarczy, że:

  • wypełnisz formularz zgłoszeniowy,
  • zamówisz dokumenty drogą elektroniczną, 
  • podpiszesz pełnomocnictwo do reprezentowania Ciebie przez adwokata.

To tyle.  

Ile to kosztuje ? 

Prowizja opoznionysamolot.pl jest skonstruowana w następujący sposób:

  • 25% brutto wartości odszkodowania za działania przedsądowe;
  • ulega zwiększeniu o 15 punktów procentowych, gdy sprawa skończy się w sądzie.

Dla naszych czytelników firma przygotowała promocję – w której ta prowizja wynosi 20% wartości odszkodowania (promocyjna stawka dotyczy strajku Air France). Aby otrzymać zniżkę – podaj w formularzu informację, że jesteś czytelnikiem bloga lojalnypasazer.pl. Odszkodowanie otrzymasz na wskazane przez Ciebie konto.

Co w przypadku, gdy nie uda im się uzyskać odszkodowania? 

Nic. Nie zostaniesz obciążony żadnymi dodatkowymi kosztami z tego tytułu. 

Podsumowanie. 

Nie dajcie się zwieść liniom lotniczym, które często wprowadzają Was w błąd. Standardowa procedura uzyskania odszkodowania jest bezpłatna – opisywałem ją w poprzednim wpisie. Jednak w ostatnim czasie sporo osób zwracało się do mnie z prośbą o pomoc przy procedurze odzyskania odszkodowania za opóźnione / odwołane loty. Nie jestem w stanie Wam wszystkim pomóc – ponieważ mój czas jest ograniczony. Są firmy na rynku które się tym zajmują profesjonalnie – mają swoich prawników i niezbędne doświadczenie w tym temacie. Dlatego też zdecydowałem się na tą współpracę. Mam nadzieję, że tak jak ja, wy również z niej skorzystacie 🙂 


Wpis powstał we współpracy z serwisem opoznionysamolot.pl


Jeśli podoba Ci się ten post, dołącz do pozostałych czytelników, którzy zarejestrowali się, aby otrzymywać  informację o kolejnych wpisach  za pośrednictwem  poczty email  (tylko 1 email dziennie!)

Dodaj komentarz

4 komentarzy do "Strajk w liniach lotniczych nie zwalnia przewoźnika z wypłaty odszkodowania"

Powiadom o
avatar
FQ
Gość
Przerabiałem to z Lufthansą przy okazji ostatniego ich strajku w kwietniu tego roku. Po złożeniu skargi – napisali, że nie mieli na to wpływu i nic mi nie przysługuje. ULC rozpatrzyło sprawę pozytywnie i pieniądze mam już na kocie. Najlepsze jest to, że mają u siebie zapis: „Na mocy Przepisów Unii Europejskiej, nie będą mogli Państwo skorzystać z poniższych praw w przypadkach, gdy zaistniała nieregularność jest wynikiem niezwykłych okoliczności, których nie można było uniknąć, mimo podjęcia uzasadnionych środków zaradczych. Dotyczy to takich okoliczności jak: złe warunki pogodowe, nieustabilizowana sytuacja polityczna, strajki, ryzyko związane z względami bezpieczeństwa, nieoczekiwane niedopatrzenia związane z… Czytaj więcej »
pasazer
Gość

to co w koncu bo juz sie zgubilem

wpDiscuz
Inline

<script type=”text/javascript” src=”//s3.amazonaws.com/downloads.mailchimp.com/js/signup-forms/popup/embed.js” data-dojo-config=”usePlainJson: true, isDebug: false”></script><script type=”text/javascript”>require([„mojo/signup-forms/Loader”], function(L) { L.start({„baseUrl”:”mc.us13.list-manage.com”,”uuid”:”72418bc662cf0e2893bc9df13″,”lid”:”13c29cb5e3″}) })</script>